Ulaangom
De dag begon weer met verder hobbelen op de keien, na zo’n 1,5 uur kwamen we door een dorpje dat niet op de kaart stond. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de gelegenheid om brandstof voor mens en machine in te slaan. We wisten dat we het vanaf hier zwaar gingen krijgen, op google earth hadden we de vorige dag gezien dat we een berg over moesten. De weg ging eerst verder zoals bekend, keien, maar veranderde langzaam in een helling met modder en keien. Geen groot succes voor een motor en het duurde niet lang voordat Joep opnieuw kennis maakte met de grond. Gelukkig weer niet al te hard maar genoeg om zijn koppelingspedaal opnieuw krom te buigen. Honda in zijn één en zo goed en zo kwaad als het kan de berg op, boven aangekomen was het wachten op Jan….. geen Jan. Na 30 minuten nog geen Jan. Vanwege de modder vond Joep het geen optie om terug te rijden dus begon hij te voet aan de afdaling, bijna op het punt van zijn val aangekomen zag hij Jan de berg oprijden. De bekabeling van het span was doorgesneden, had sluiting gemaakt en een zekering doorgebrand (tenminste dat is hoe wij vermoeden dat het gegaan is). Jan heeft dus op de modderhelling alles uitgehaald, zadel losgemaakt en de zekering vervangen. Op de top werd het pedaal van Joep wederom in de juiste stand gebogen.
De afdaling was wederom een uitdaging, meer voor Jan dan voor Joep want de weg bestond alleen maar uit keien en rotsen.
Onderaan de berg reden we zo in een paardenfeest waar de aandacht van het publiek voor de paarden binnen een halve minuut naar ons verschoof. Wij en de motoren moesten worden aangeraakt, gefotografeerd en worden toegesproken alhoewel wij dat natuurlijk niet verstonden. Toen de aandacht weer verschoof naar waar de paarden langskwamen zijn we meegelopen en hebben we een aantal vaders gadegeslagen te paard het paard waar hun zoon op zat aan de teugels vast hadden en onder het langsrijden een zin herhaaldelijk schreeuwden. Apart om mee te maken.
Vanaf daar reden we weer op de gebruikelijke route en dat was te merken, de weg was nog steeds een spoor maar wel een waar een beetje op kon worden doorgereden. Deze leidde ons nog over twee passen voordat we de laatste afdaling maakten en je gelooft het niet: op asfalt de laatste 40 km verder reden naar Ulangom.
Daar aangekomen kwamen we tot de ontdekking dat de fantastische tocht vandaag zijn tol heeft geëist van het zijspan, één bijna breuk en één volledige breuk… Morgen dus op zoek naar een lasser.
Vandaag was een onbeschrijfelijke mooie dag wat betreft uitzichten en omgeving. Echt onvoorstelbaar mooi, zovéél kleuren en dan ook nog zoveel variaties van die kleuren. Bergen, sneeuw, meren, gras, bomen, rode rotsen, blauwe bloemen, en ga zo maar door. Zo iets hebben we beide nog nooit gezien en verwachten we ook nooit meer te zien.
[gmap]
juni 27th, 2010 at 10:56 am
Dag heren
Fantastisch om daar in mongolie rond te mogen rijden en alles te ervaren.
Hou vol het zijn de laatste loodjes.
Misschien zo snel mogelijk zo’n blauw sjaaltje aanschaffen voor de ander als ondersteuning 😉
Grtz Cees
ps als het kan ook graag wat retout naar nederland
juni 27th, 2010 at 12:09 pm
Hoi mannen.
Een hoop verhalen ineens, en het is nu echt serieus he!
Prachtig om te lezen, en schitterende fotoos!
Nog even doorgaan he, ik hoop dat je een lasser kunt vinden, anders maar wat tie-wraps en spanbanden…. duck tape…..
Ik heb ooit eens een 60 km gereden met een span waarvan 1 van de kogels was afgebroken. Op gewoon asfalt.
En dat was al heel lastig….!
Groeten,
Eduard
juli 10th, 2014 at 10:22 am
I see a lot of interesting posts on your website. You have to spend a lot of time writing, i know
how to save you a lot of time, there is a tool that creates unique, google
friendly articles in couple of minutes, just search in google
– k2 unlimited content
september 12th, 2014 at 8:35 am
I read a lot of interesting content here. Probably you spend a lot of time writing, i know how to save you a lot of time, there is an online tool that creates unique, SEO friendly posts in seconds, just search in google –
laranitas free content source